NÄYTTELYN AVAJAISET torstaina 04.06.2015 klo 18-20 TERVETULOA!
Porin Taiteilijaseuran P-gallerian seuraavat taiteilijat Keith How ja Debra Stone tulevat Englannista.
Keith How on pitänyt Porissa aikaisemminkin näyttelyitä, Debra Stonen työt ovat Suomessa esillä ensimmäistä kertaa. Englantilaistaiteilijoiden
Keith How kertoo omista teoksistaan seuraavasti:
”P-gallerian töiden idea syntyi alun perin unen pohjalta. Näin unta, että maalasin Johin Rogersin tekemän teemukin ja siitä syntyi kokonainen sarja kuvia.
Käytän termiä Esssence (olennainen) pohtiessani kauneuden ja epätäydellisen suhdetta. Asioiden sisältö (substanssi) on kokonaisuuksien kuvaamisessa olennaista. Siinä missä kahvikuppi kuvastaa sisältämäänsä nestettä, myös ihmistä voidaan kuvata sisällön kautta, jolloin tärkeäksi tulevat henkiset ominaisuudet. Aasialaiset käsitteet Wabi (kuvaa toivottomuutta) ja Sabi (kuvaa yksinäisyyttä) ja niiden sisältämät ajatukset epätäydellisyydestä ja keskeneräisyydestä ovat olleet tärkeitä teoskokonaisuuden synnyssä.”
Keithin maalauksissa syntyprosessi on tärkeä, lähes performanssintapainen. Musiikki on vahvasti läsnä, siinä missä luonnonelementit linnunlaulu, sade ja tuulikin.
Debra Stone on itseoppinut taiteilija jonka tausta on yritysmaailmassa. Hän otsikoi teoskokonaisuutensa ”Mieli ja paikka”. Teosten lähtökohtana ovat fyysiset paikat. Se mitä paikka hänelle merkitsee, on abstaktia ja siitä syntyy maalaus. Hän tarkastelee fyysisiä tiloja, maantieteellistä faktaa tunteiden ja mielialojen kautta. Teoskokonaisuus syntyy sekä maalausten että materiaalikokeilujen pohjalta.
KEITH HOW
The work presented at P-galleria in June 2015 began with a dream. In this dream I was painting a Japanese tea cup created by potter John Rogers (Noormarkku). I decided to paint the cup and this resulted in a whole series of pictures.
I am using the term ESSENCE here as I am seeking to find truth in beauty and the imperfect. All the pictures in the exhibition are reflecting the concept of holding or containing substances. A cup or glass holds liquid, and the human body contains “spirit“ or “essence” of being.
I like the idea that art can be experienced by feelings and emotions as well as by seeing. As in life we are often “broken“ or “cracked” so it is with material things. Beauty is discovered by “looking“ and is not always found in perfection.
The aesthetic of “Wabi Sabi “has been a great influence on my thinking this year and is reflected in all these paintings.
WABI SABI”
: the beauty of things imperfect, impermanent and incomplete
: the beauty of things modest and humble
: the beauty of things unconventional
The term wabi sabi is derived from two characters shared by Japanese and Chinese. Originally, wabi 侘 means ‘despondence’, and sabi 寂 means ‘loneliness’ or ’solitude’. These are words for feelings, not for physical appearance of objects. The term embodies a refined aesthetic sensibility that was very evident in ancient Chinese art and literature.
The paintings were created under quiet and meditative conditions and influenced by the work of Bernard Leach, John Rogers, Leonard Koren and the music of Masaya Kato, Dim Lights and Gallery Six, A Winged Victory for the Sullen, Stars of the Lid and wind, rain and birdsong.
This is my 5th exhibition in Finland and I am delighted to return with these new works.
DEBRA STONE
I am a largely self-taught artist based in the Peak District, UK, and love expressing myself through drawing, painting and experimentation.
My professional background is entirely business-related – taking an art class a few years ago was the catalyst to a new way of seeing the world and the start of a relationship with creativity through drawing, collage and painting.
I love abstract and semi-abstract art and my work is influenced by artists from this genre, particularly Sandra Blow, Jose Guerrero and Jackson Pollock. I’m inspired by the beautiful landscape I live in, past and present emotions and, particularly, by places that hold a special significance for me.
‘MIND AND PLACE’ is a varied collection of abstract paintings that reflect my emotional response to places or situations, attempting to capture the mood or essence of a particular moment in time through composition, colour and texture. As a contrast, I have also included some eclectic and quirky pieces created using experimental application techniques such as acrylics piped onto canvas, resin finishes and collage.
My work is varied in terms of technique but is predominantly contemporary, abstract and emotional.