Kaikki mitä luulet tarvitsevasi
Olen viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana muuttanut monta kertaa, lähes kerran vuodessa, syystä tai toisesta. Pakkaamisesta ja purkamisesta on tullut melkoinen rutiini. Joka kerran sanon itselleni: toivottavasti en tee tätä ihan pian uudestaan! Mutta niinpä vain…
On joitakin tavaroita, joita ilman en usko pärjääväni. Jossain toisessa ajassa ja paikassa minut lopulta haudataan niiden kanssa. Viimeiseen laatikkoon ne pakataan ja minut myös! Niinpä tässä ne ovat, kaikki mitä luulen tarvitsevani, lämmöllä juhlittuna komeissa väreissä, uniikkina vedossarjana, alumiinilevyille vedostettuina.
Menetelmä
Toisinaan tiedän tarkalleen, mitä aion tehdä tai piirtää. Tiedän, miten se tehdään. Seuraan prosessia ja toteutan suunnitelmani. Joskus uudet prosessit tai materiaalit vaikuttavat ja muuttavat tilannetta jolloin alkuperäinen idea kasvaa ja muuttuu kun kokeellinen palapeli ratkaistaan. Tämä on yksi niitä!
Tämän näyttelyn piirrokset aloitettiin keittiön pöydällä, ei studiossa. Originaalit piirsin pehmeällä lyijykynällä sileälle, paksulle paperille. Päätin piirtää sarjan tuttuja keittiövälineitä. Ohjenuoranani oli valinta, yksinkertaistaminen ja abstrahointi. Piirsin jokaisen objektin ainakin 10 kertaa, jolloin viivat tulivat dynaamisemmiksi ja yksinkertaisemmiksi. Valitsin sadoista piirroksesta 36 ja loput heitin pois. Hiukan myöhemmin löysin laatikollisen läpinäkyviä värillisiä muovikalvoja, jotka olivat näytteitä taidemateriaalien toimittajalta. Olin kuullut, että arkkitehdit käyttävät sitä elävöittääkseen suunnitelmiaan. Mallikappaleet olivat pieniä, mutta värit hienoja ja päätin testata niiden toimivuutta piirrosteni kanssa. Leikkasin muodot valopöydällä ja kiinnitin luonnoksiin. Pienet luonnokset eivät olleet mielestäni riittävän dynaamisia, niinpä piirsin ne uudelleen musteella. Karkea, vaihteleva viiva oli juuri sellainen, mitä halusin. Tämä tapa työskennellä saattaa olla peruja työstäni animaatiostudioilla. Animaattorit tekivät usein karkean luonnoksen jonka sitten viimeistelivät musteella ja lopullinen ruutu väritettiin.
Arvelin sarjan näyttävän hyvältä myös tekstiilimallina tai keramiikalle painettuna, niinpä skannasin koko hoidon vektorointiohjelmaan ja kokeilin useita versioita. Lopulta en muuttanut värejä. Kun yritin “siivota” musteviivoja ne näyttivät kadottavat kaiken eloisuutensa jota olin niin tavoitellut! En saanut koneella esiin samaa tuntua kuin käsin työskennellessä. Olen nauttinut mahdollisuudesta muuttaa pienet kuvani TODELLA suuriksi ja saada ne painetuksi.
Kevään 2016 poptaidekokoelmani on nähtävissä ensimmäistä kertaa P-galleriassa, Porissa!
Vaikutteet
Äitini isä oli pieni irlantilaismies, jolla oli suuri nimi. Stanislaus Jarleth Tume Hearne! Hän opiskeli Manchesterin taidekoulussa ja sai stipendin Japaniin taidegrafiikan opintoihin. 1890-luvulla se oli melkoinen tutkimusmatka. Palattuaan muutamaa vuotta myöhemmin hän sai työpaikan Calico Printers yhdistyksestä tekstiilien suunnittelijana, ja työskenteli siellä 40 vuotta. Muistan hänet lapsuudestani pienenä miehenä, jolla oli suuri hattu! Kotimme on sisustettu tekstiileillä jotka hän oli suunnitellut, toisinaan yhdessä äitini kanssa joka oli opiskellut maalausta. En ole tekstiilisuunnittelija, mutta ihailen sellaisten henkilöiden työtä kuin Varvara Stepanova, venäläinen konstruktivisti; ruotsalainen Dagmar Lodén, ja Mazaru Suzuki joka työskentelee Marimekolle.
Monet sukulaiseni työskentelevät soveltavan taiteen parissa, ja heidän hienot uransa ovat muokanneet omia odotuksiani. En kuitenkaan ole ollut samassa työssä neljääkymmentä vuotta. Minun on täytynyt jatkuvasti hakeutua uusille väylille ja kouluttautua, voidakseni jatkaa työtäni, kuten cv:ni kertoo! Viimeiset kolme vuotta olen työstänyt keramiikkaa ja valanut pronssia, josta olen nauttinut suuresti. Sen rinnalla olen pyrkinyt pitämään yllä piirustustaitojani ja se tuo minut tähän näyttelyyn. Pronssivaloksiani voi nähdä osoitteessa www.agrbronze.com
Andrew Redman on englantilainen taiteilija, jolla on koulutus seuraavista oppilaitoksista:
Chesterfield College of Art, Edinburgh College of Art, Duncan of Jordanstone College of Art, Dundee and Birmingham Institute of Art and Design. Hän on työskennellyt sekä taideopettajana että soveltavan taiteen parissa Englannissa, Ruotsissa ja Maltalla, missä hän tällä hetkellä asuu. Redmanin töitä voi löytää osoitteessa www.agrbronze.com